تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/10/04 - 09:23
کد خبر: 455135

بررسی ظرفیت کشورهای همسایه برای گسترش همکاری اینترنت؛

همکاری اینترنتی فارسی زبان‌ها/ حضور پیام‌رسان‌های ایرانی در کشورهای همسایه

همکاری اینترنتی فارسی زبان‌ها/ حضور پیام‌رسان‌های ایرانی در کشورهای همسایه

شبکه های اجتماعی و پیام رسان های ایرانی می توانند در این کشورها با ایجاد نمایندگی هایی حضور داشته باشند و به مرور زمان جایگزین شبکه های غیربومی شوند که هیچ قید قانونی به مسائل داخلی این کشورها ندارند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته های گذشته، بحث های مختلفی بر سر سرعت اینترنت در ایران به وجود آمد. سرعت اینترنت و فیلترینگ را با کشورهای همسایه به خصوص افغانستان مقایسه شده بود. در روزهای گذشته نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در صدا و سیما درخصوص مسائل مختلف از جمله افزایش سرعت اینترنت در ماه های آینده خبر داد.

وی در حالی که اذعان داشت تحقق شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست در واکنش به قطعی اینترنت گفت: اینترنت نه تنها قطع نمی‌شود بلکه سرعت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

عیسی زارع‌پور در خصوص شبکه های اجتماعی و پیام رسان های ایرانی نیز گفت: تلاش می‌کنیم تا دهه فجر و نهایتا تا پایان سال تمام پیام‌رسان‌های داخلی به هم متصل شوند.

سرعت اینترنت در کدام کشورها نسبت به ایران کمتر است؟

درست است که سرعت اینترنت در ایران از برخی همسایه های خود در منطقه مانند کشورهای قطر، عمان، کویت و ... کمتر است اما سرعت اینترنت ایران نسبت به کشورهای همسایه به خصوص کشورهای فارسی زبان همسایه وضعیت مطلوبی دارد.

از میان کشورهایی که سرعت اینترنت موبایلشان از ایران کمتر است، پاکستان با میانه سرعت دانلود ۱۶.۵۶ مگابیت‌برثانیه در جایگاه ۱۰۲ جهانی قرار دارد.

افغانستان نیز با میانه سرعت دانلود ۵.۱۰ مگابیت‌برثانیه در حوزه اینترنت موبایل، در جایگاه ۱۳۸ جهانی قرار گرفته است که نسبت به جایگاه ۷۷ جهانی ایران، ۶۱ پله از پایین تر است.

ترکمنستان نیز در رتبه ۱۳۹ از میان ۱۴۰ کشور قرار گرفته و میانه سرعت اینترنت موبایل آن، ۳.۰۹ مگابیت‌برثانیه است.

همکاری شبکه های اجتماعی ایران با همسایه ها

سرعت اینترنت ثابت در کشورهای منطقه به این صورت است که کشورهایی مانند امارات، کویت، قطر، عمان، ارمنستان و ... سرعتی بیشتر از ایران و به ترتیب پاکستان، ترکمنستان و افغانستان سرعتی کمتر از اینترنت ایران دارند.

سرعت کم اینترنت کشورهای همسابه فارسی زبان و نبود شبکه های اجتماعی بومی و قانونمند در این کشورها نیز شرایط را به نحوی می کند که ایران می تواند با ارتقای وب فارسی با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای فارسی زبان منطقه همکاری داشته باشد.

شبکه های اجتماعی و پیام رسان های ایرانی که در سال های اخیر توانستند مخاطبین و کاربران زیادی به خود جذب کنند و از طرفی تقریبا دوران تثبیت خود چه در شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آن ها و چه در تثیست کاربران فعال گذر کند، می توانند در این کشورها با ایجاد نمایندگی هایی حضور داشته باشند و به مرور زمان جایگزین شبکه های غیربومی شوند که هیچ قید قانونی به مسائل داخلی این کشورها ندارند.

افغانستان مبدا همکاری اینترنتی

نباید از این مسئله نیز غافل شد که روابط ایران و افغانستان فراتر از دو کشور همسایه است. از لحاظ فرهنگی هیچ کشوری با این سطح از اشتراکات با ایران وجود ندارد و از حیث تاریخی و تمدنی نیز تفکیک این دو از یکدیگر سخت است.

نزدیک به یک سوم جمعیت افغانستان به اینترنت دسترسی دارند. و این رقم به ده میلیون نفر رسیده است. اکثر کاربران افغانستانی جوان هستند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بنا بر آمار حدود ۳۰ سایت ایرانی در بین ۱۰۰ سایت پربازدید کننده این کشور قرار دارد.

با اینحال اقدامات نهاد ها و شهروندان دو کشور در مقایسه با ظرفیت های بالا در بهره گیری از این قابلیت ناچیز بوده است؛ تا حدی که بخش زیادی از این فضا در اختیار افراد و جریان‌هایی است که با پشتیبانی طرف های خارجی در صدد تفرقه افکنی و ضربه زدن به ریشه های تاریخی و فرهنگی دو ملت هستند.

تمرکز بر میراث مکتوب مشترک ضروری

 سایت های پربازدید ایرانی در افغانستان از قبیل سرویس‌های وبلاگ نویسی، شبکه های اشتراک گذاری محتوا و ... بخش ویژه‌ای را برای این کشور در پلت فرم های خود ایجاد کنند. این اقدام ضمن اثرگذاری از طریق ایجاد پویش های فرهنگی هنری، باعث سودآوری از طریق جذب حامیان مالی تجاری نیز خواهد شد.

بسیاری از نخبگان افغانستانی در حوزه های مختلف در ایران زندگی می‌کنند. پیشنهاد می شود یک پرتال جامع با قابلیت خدمات دهی فنی به این افراد جهت تولید محتوا ایجاد شود. خروجی این اقدام پس از سال‌ها یک آرشیو غنی از تولید محتوا به زبان فارسی خواهد بود. در این راستا تسهیل ایجاد پروژه های مشترک تحت وب با تمرکز بر میراث مکتوب مشترک ضروری است و اهمیت دارد نهادهای مرتبط با دیپلماسی فرهنگی و دانشگاهی برای آن برنامه ریزی جدی داشته باشند.

با توجه به غنای ادبی گویش افغانستانی در زبان فارسی، بسیاری از واژه های اصیلی که بر اثر غفلت در حال از بین رفتن هستند، توسط اندیشمندان و فعالان فرهنگی رسانه‌ای این کشور در فضای ارتباطات شبکه ای حفظ و ترویج خواهند شد.

 تجار و صاحبان کسب و کار زیادی از افغانستان در سال‌های اخیر در بازار ایران سرمایه گذاری کرده‌اند. از لحاظ بانکداری این کشور دارای بانک‌های متعدد خصوصی و دولتی است که خدمات برخط را نیز پشتیبانی می‌کنند. با توجه به فرصت صادرات محصول و گرایش بازار، ایجاد پلت فرم‌های جامع آنلاین فروش محصولات ایرانی با قابلیت زنجیره تامین از ثبت سفارش تا تحویل محصول فرصت های زیادی را برای برندهای ایرانی در بازاریابی و فروش محصولاتشان ایجاد کرده است.

استارتاپ‌های موفق در حوزه فناوری اطلاعات

بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده افغانستانی در ایران کارآفرینی را شروع کرده و به موفقیت چشمگیری نیز رسیده‌اند. این موضع به عنوان یک مزیت نسبی می‌تواند پایه گذار شکل گیری استارتاپ‌های موفق و مشترک در حوزه فناوری اطلاعات شود.

با وجود دانشگاه های متعدد در استان ها و شهرهای مرزی ایران با افغانستان، این ظرفیت وجود دارد که دوره های مشترک مجازی و نیمه حضوری برای متقاضیان تحصیل افغانستانی ایجاد شود. (بخصوص بانوان)

 بنا بر آمار بیش از ۳۰۰۰ نفر افغانستانی تبار در دفاع مقدس ۸ساله شهید شدند. همچنین ایران نیز شهدای زیادی در راه کمک به مردم افغانستان داشته است؛ این موضوع بایستی با هدف ترویج وحدت دو ملت در رسانه های فارسی زبان ضریب داده شود.

۸- بسیاری از بزرگان اهل سنت ایران، ریشه افغانستانی دارند. ضرورت دارد با هدف مبارزه با افراط گرایی سلفی و با محوریت حوزه های علمیه اهل سنت در ایران و افغانستان در جهت معرفی و بزرگداشت این افراد اقدامات عملی انجام شود. تولید و انتشار محتوای روشنگرانه در فضای وب در وهله اول به زبان فارسی و سپس عربی نقش موثری در جریان سازی و خنثی سازی تلاش های افراطی و تفرقه افکن خواهد داشت.

گزارش از شکوفه راشدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top